{"id":40,"date":"2017-08-15T20:40:31","date_gmt":"2017-08-15T18:40:31","guid":{"rendered":"http:\/\/www.kinderopvang-ilo.nl\/?p=40"},"modified":"2017-08-15T20:40:31","modified_gmt":"2017-08-15T18:40:31","slug":"40","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.kinderopvang-ilo.nl\/index.php\/40\/","title":{"rendered":""},"content":{"rendered":"

Tips per leeftijdsgroep<\/h1>\n

Sociaal-emotionele ontwikkeling is de ontwikkeling van het gevoelsleven van een kind en het leren van gepast sociaal gedrag’\u00a0(uit: Jeugdthesaurus). Dit houdt in dat een kind lekker in zijn vel zit, zijn emoties leert herkennen en hanteren, en dat hij steeds beter in staat is waardevolle relaties aan te gaan. De bekendste sociaal-emotionele ontwikkeling in de basisschoolleeftijd is het ontstaan van wederkerige vriendschapsrelaties en de behoefte ergens wel of niet bij te horen.<\/p>\n

Het sociale contact met leeftijdsgenoten speelt een belangrijke rol bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd. Mede hierdoor ontwikkelen ze een eigen identiteit, zelfvertrouwen, inlevingsvermogen, een geweten, en maken ze zich waarden en normen eigen. Kinderen brengen relatief veel vrije tijd door op de bso: ze kunnen zelf kiezen hoe en met wie ze hun tijd indelen. Dat maakt de bso bij uitstek een plek waar kinderen veel kansen krijgen om vriendschappen aan te gaan en samen te spelen met leeftijdsgenoten. Het is daarom belangrijk dat pedagogisch medewerkers die kansen bewust cre\u00ebren en daarbij zelf ook bewust kansen grijpen om de verschillende aspecten van de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren.<\/p>\n4-7 jaar<\/span>

\n

4-7 jaar<\/h2>\n